Прийнято голосуванням командирів страйкбольних команд України 07.07.2020.
2. ГРАВЦІ
2.1. Гравець - це учасник який бере безпосередню участь у заході, крім не ігрових: організаторів, фото-відео кореспондентів, технічного, обслуговуючого персоналу та некомбатантів.
2.2. Кожен гравець повинен мати яскраво червону пов'язку на голову, та червоний блимаючий маячок для темного часу. Пов'язка/маячок символізує, що даний гравець уражений і залишає поле бою (повязка/маячок має одягатися/кріпитися тільки на голову/шолом). Гравець, який не має при собі пов'язки/маячка до гри не допускається.
2.3. Кожному гравцеві рекомендовано мати екіпіровку у вигляді: перчаток, захисту обличчя, засобів захисту у вигляді пластмасових наколінників і налокітники (щитків), взуття з високим берцем та протекторами, каску.
2.4. Кожному гравцеві рекомендовано мати індивідуальну аптечку, з особисто необхідними ліками, а також запас питної води.
4. НЕКОМБАТАНТИ
4.1. До «некомбатантів» відносяться всі особи, які перебувають на ігровий території, але не беруть безпосередньої участі в грі. Всі некомбатанти зобов'язані мати захисні окуляри та одягати їх коли знаходяться в небезпечній зоні або на вимогу організатора чи гравця;
4.2. «Некомбатанти», які прибули з будь-якої з команд, щоб уникнути непорозумінь весь час гри знаходяться в базовому таборі або на не ігровий території.
4.3. У разі недотримання «некомбатантами» вищевикладених вимог вся відповідальність за можливі наслідки покладається на них;
4.4. Відносини з туристами, місцевими жителями, грибниками, рибалками, іншими «некомбатантами» повинні бути рівними і нейтральними. Виникнення конфліктних ситуацій і вирішення їх силовими методами не допускається;
4.5. У разі участі некомбатантів на грі в ролі кіно- або фото-оператора вони повинні бути представлені на шикуванні або в анонсі всім учасникам гри а також бути одягнені в яскравий, не камуфльований одяг, і використовувати спорядження, що захищає очі, що відповідає вимогам пп. 1.3-1.4.
4.6. Всі особи що відіграють ролі журналістів, місцевого населення, допоміжного персоналу та інші рольові гравці не є некомбатантами, й повинні дотримуватись правил на рівні з усіма гравцями. Якщо за сценарієм дії такого гравця відрізняються від загальних дій гравця, такі особи мають бути представленні на шикуванні, з доведенням цих особливостей до усіх гравців.
5.2. Ігровий ніж
5.2.1. Як додаткова зброя може бути використана травмобезпечна імітація ножа з м'якої гуми, що не має гострих кромок (метати таку зброю заборонено). Забороняється проводити дотик ножем в стрибку, на бігу, пробігаючи повз гравця, стрибаючи на/біля гравця. Забороняється блокувати торкання ножем або застосовувати прийоми рукопашного та/або ножового бою, як з однієї, так і з іншої сторони.
· Використовувати вироби згідно з інструкцією по експлуатації виробника;
· Заборонено торкатися, відкидати, відштовхувати будь-якою частиною тіла вже ініційований виріб;
· Гравець повинен після закінчення гри зняти та деактивувати всю встановлену ним ІП на полігоні, такі як ігрові розтяжки, ігрові міни, ігрові фугаси;
· Користувач зобов'язаний забезпечити утилізацію піротехнічних виробів які не спрацювали, відповідно до інструкції виробника.
Не допускаються до використання для всієї ІП:
· Вироби, основний заряд яких створено на основі піротехніки без зареєстрованих Технічних Умов в єдиній базі України (для вітчизняного виробника).
· Вироби без маркувань виробника на корпусі виробів, які дозволяють визначити приналежність виробів до виробника.
· Вироби з вичерпаним терміном придатності або з ознаками порушень правил зберігання.
· Вироби без наповнювача.
Відповідальність за використання піротехнічних виробів які не відповідають чинному законодавству України лежить на особі, яка їх використовує.
1. Рівень шуму при використанні не повинен перевищувати 120 дБ.
1. Розтяжка має мати контрастную смугу (не меньше 2 см в ширину) по центру корпусу, колір має відрізнятись від інших кольорів на корпусі і не мати написів, для відрізнення від ручних гранат.
2. Рівень шуму при використанні не повинен перевищувати 120 дБ
1. Кінетична енергія при запуску пострілу не повинна перевищувати 20 джоулів.
2. Рівень шуму заряду при спрацюванні не повинен перевищувати 120 дБ.
3. Заборонено стріляти з ручних гранатометів по цілям, ближче 20 метрів.
4. Заборонено робити постріл «прямою наводкою» або кутом піднесення менше 20 градусів.
5. Картечні гранати до гранатометів прирівнюються правилам до вторинної зброї (до 120 м/с).
6. Заборонено стрільбу з гранатометів зарядами для цього не призначеними.
7. Підствольний гранатомет можна використовувати окремо від приводу у разі встановлення на відповідну бойовому прототипу платформу з прикладом. Всі інші різновиди гранатометів не потребують додаткових пристроїв для використання.
8. Заборонено використовувати пускову гільзу гранатомета окремо від пристрою.
5.3.3. Ігрові міни для мінометів:
1. Корпус основного снаряду повинен забезпечувати безпеку при попаданні в незахищені ділянки тіла, і при вибуху не повинен створювати травмуючі елементи (в тому числі і опіки).
2. Стрільба з мінометів може вестися тільки по навісний (більше 45% до горизонту) траєкторії.
3. Стрільба повинна вестися з упором в поверхню - земля, автомобіль і т.п. Стрільба з рук заборонена.
4. Рівень шуму заряду при спрацюванні не повинен перевищувати 130 дБ.
5. Снаряди повинні забезпечувати самоліквідацію.
1. Міни на основі піротехніки які ініціюються натисканням ноги гравця, дозволені лише тоді, коли основний заряд відокремлений/розділений від ініціюючого пристрою мінімум на 1 метр;
2. Міни на основі піротехніки, які ініціюються натисканням ноги гравця, в яких конструктивно об'єднанні основний заряд і ініціюючий пристрій в один корпус - заборонені;
3. Міни які спрацьовують на основі механіки, стиснених газів - не обмежуються;
4. Міни повинні мати колір наповнювача, який відрізняє їх від інших виробів при спрацюванні;
5. Рівень шуму при використанні не повинен перевищувати 120 дБ.
1. Фугаси повинні мати колір наповнювача, який відрізняє їх від інших виробів при ініціації.
2. Рівень шуму при використанні не повинен перевищувати 130 дБ.
3. Фугаси мають ініціюватися оператором лише дистанційним способом. Автономні фугаси, які спрацьовують при наїзді машини - заборонені.
4. Встановлення фугасів можливо не далі 50 см. від колії дороги.
5. Ініціація фугасу має виконуватися та так щоб підрив фугасу було видно водію, але не більше ніж за 5 метрів до техніки.
5.4. Дими та димові завіси:
5.4.1. Засоби постановки димових завіс. Допускається застосування тільки армійських димових шашок і шашок промислового виробництва.
5.4.2. В замкнутих приміщеннях і всередині техніки строго заборонено використання будь яких димів і димових завіс.
5.4.3. Забороняється використання фабричних димів на основі металхлоридних сумішей (приклад: РДГ-2Х і РДГ-2П).
5.4.4. Забороняється використання фабричних димів на основі антраценових сумішей (приклад: РДГ-2Б) у яких вийшов термін придатності та/або з ознаками порушення умов зберігання (ознаки потрапляння вологи). Якщо виріб не має маркувань терміну придатності - вважається, що термін вичерпано.
5.5. Інша піротехніка
5.5.1. Імітація артилерійських пострілів та вибухів, а також дистанційних фугасів здійснюється тільки сертифікованими піротехніками згідно діючого законодавства України.
5.5.2. Імітація ракет освітлювальних. Допускається застосування тільки перевірених організаторами ракет для феєрверку промислового виробництва. Заборонено стріляти освітлювальними ракетами з відхиленням напрямку пострілу від вертикалі понад 30 градусів.
5.5.3. Забороняється використання РСП, СХТ і РОП (армійських ручних сигнальних і освітлювальних патронів).
5.5.4. Імітація ракет реактивного протитанкового гранатомета. Допускається застосування тільки перевірених організаторами ракет для феєрверку промислового виробництва, з травмобезпечним наконечником.
5.5.5. Застосування будь-яких інших видів піротехніки заборонено.
5.5.6. У разі виникнення під час гри загоряння гравці зобов'язані припинити ігрові дії і вжити заходів до гасіння пожежі з обов’язковим дотриманням правил особистої безпеки. Після закінчення гасіння гравці, які брали участь в гасінні, зобов'язані повернутися на позиції, звідки вони вирушили для гасіння вогню і вступити в гру з цих позицій. Заборонено вести вогонь по вогнищу і перешкоджати гасінню. Заборонено використовувати пожежу в тактичних ігрових цілях.
5.5.7. Всі нововведення перед використанням в грі повинні бути випробувані на авторах та ініціаторах їх застосування, та схвалені організаторами до використання в грі.
7. ДІЇ ПІД ЧАС ГРИ
7.1. Гра проходить на заздалегідь обумовленій території.
7.2. Вхід на ігрову територію, під час гри можливий, тільки через “мертвяки” та механізми відродження, вказані організаторами.
7.3. Гравцям заборонено залишати на ігровий території машини та інше неігрове майно, котре може бути пошкоджено в ході гри. Місце стоянки для особистого автотранспорту вказує організатор, за межами ігрової території.
7.4. Можливе використання радіостанцій, ЛЦВ (ЛЦУ), ліхтарів, піротехнічних засобів, військового спорядження та інших засобів, використання яких не заборонено чинним законодавством та розділом 12 цих правил (“Обмеження”).
7.5. Можливе створення захисних інженерних споруд, риття окопів або індивідуальних комірок і т.п, якщо це обумовлено організаторами.
7.6. Скло, прозора плівка, оргскло та інші прозорі суцільні матеріали не можуть служити захистом у якості стаціонарних укриттів.
7.7. Технічні проблеми гравця є проблемами індивідуального характеру, не впливають на ігровий процес і не повинні носити систематичний характер.
7.8. Якщо під час гри, гравця настали технічні проблеми, потреби іншого характеру, і йому необхідно покинути гру, він оголошує себе поза грою і діє як учасник при ураженні (розділ 8).
1. Голосно вимовити, що його вразили словом “ВБИТИЙ”,
2. Надіти на голову пов'язку, або задіяти блимаючий маячок в нічний час, встановленого в п. 2.2. кольору.
3. Зі зброєю за спиною або на боку, покинути ігрову зону у відведене для цього місце “мертвяк”, або на безпечну відстань встановлену організаторами.
4. Знаходиться в “мертвяку” час який встановлено організаторами.
5. Знімати повязку, та вимикати маячок гравця поза грою, лише при виході з “мертвяку”.
8.1.1. При уражені гравця ігровим ножем, пункт 8.1. виконується без підпункту A.
8.2. Учасник не може спілкуватися з граючими учасниками, передавати їм зброю, боєприпаси або спорядження особисто, відволікати гравців, підказувати жестами або іншими способами, має залишатися на місці ураження та спостерігати за тим, що відбувається, якщо інше не обумовлено сценарієм.
8.3. Ураженим та поза грою учасникам забороняється, робити постріли зі зброї, ініціювати ігрові імітації вибухових пристроїв, використовувати засоби зв'язку, використовувати ЛЦВ та інше спорядження, що може заважати гравцям в грі. Під час руху в темний проміжок часу, забороняється світити ліхтарем в сторони, лише собі під ноги для забезпечення ТБ.
10. СПЕЦИФІКАЦІЯ ІГРОВОЇ ЗБРОЇ (ТЮНІНГ)
10.1. Вимірювання енергії
10.1.1. Вся ігрова зброя поділяється на специфікації, для кожної з яких дозволена максимальна енергія пострілу кульки і встановлені певні ігрові обмеження.
10.1.2. При визначення тюнінгу ігрової зброї, використовують значення енергії кульки, як першочергове значення.
10.1.3. Для встановлення енергії кулі (Дж), використовують хронограф, проводячи 3 заміри в одиночному режимі, з скрученим ХОП-АП-ом в 0, “робочою” кулькою гравця. Якщо хронограф не дозволяє виміряти енергію (Дж), тоді заміри проводяться в м/с використовуючи для порівняння таблицю п. 10.1.5.
10.1.4. “Робочою” кулькою гравця, вважається та кулька з масою, якою він грає протягом даної гри. При зміні “робочої” кульки, гравець має пройти перевірку на хронографі знов.
10.1.5. Таблиця співвідношення швидкості від енергії і ваги кульки.
1
J\g |
0,2 g |
0,23 g |
0,25 g |
0,28 g |
0,3 g |
0,32 g |
0,34 g |
0,36 g |
0,4 g |
0,45 g |
0,48 g |
1,5J |
122,47 |
114,21 |
109,54 |
103,51 |
100,00 |
96,00 |
93,93 |
91,29 |
86,60 |
81,65 |
79.06 |
1,9J |
137,84 |
128,54 |
123,29 |
116,50 |
112,55 |
109,00 |
105,72 |
102,74 |
97,47 |
91,89 |
88.97 |
2,5J |
158,11 |
147,44 |
141,42 |
133,63 |
129,10 |
125,00 |
121,27 |
117,85 |
111,80 |
105,41 |
102.06 |
2,9J |
170,29 |
158,80 |
152,32 |
143,92 |
139,04 |
134,00 |
130,61 |
126,93 |
120,42 |
113,53 |
109.92 |
3,3J |
181,66 |
169,40 |
162,48 |
153,53 |
148,32 |
143,00 |
139,33 |
135,40 |
128,45 |
121,11 |
117.26 |
4,0J |
200,00 |
186,50 |
178,89 |
169,03 |
163,30 |
158,00 |
153,39 |
149,07 |
141,42 |
133,33 |
129.1 |
4,8J |
219,09 |
204,30 |
195,96 |
185,16 |
178,89 |
173,00 |
168,03 |
163,30 |
154,92 |
146,06 |
141.42 |
10.1.6. Для відповідності зброї 3 і вище специфікації, ігрова зброя повинна зовні повністю відповідати прототипу. Снайперські і марксменські гвинтівки з класів 3,4 і 5 повинні бути укомплектовані оптикою відповідно до прототипу але не менше ніж 4х.
10.1.7. Якщо приналежність зброї до певного специфікації не очевидна виходячи з правил - приналежність його до певної специфікації задається в спеціальній темі форумів Мілітаріст та airsoft.ua.
10.1.8. Опис існуючих прототипів в кожній специфікації приводів і вимоги до їх зовнішнім виглядом, розміщені в спеціальній темі форумів Мілітаріст та airsoft.ua.
10.2. Максимальні значення енергії
Вказані калібри лише для полегшення класифікації ігрової зброї, а не для остаточного визначення:
10.2.1. Особиста Зброя Самозахисту - 1.5 Дж:
· Пістолети
· Пістолети-Кулемети
· Дробовики
· Зброя довжина стволу прототипу якої менше за 8 дюймів.
10.2.2. Штурмові гвинтівки та карабіни - 1.9 Дж.
10.2.3. Марксменські гвинтівки 5.45x39/.223 (5.56x45) та легкі кулемети, калібр яких 5.45x39/7.62x39/.223 (5.56x45) - 2.5 Дж. Автоматичний режим вогню відповідно прототипу.
10.2.4. Кулемети, калібр яких 7.62х54/.308 (7.62x51) - 2.9 Дж.
10.2.5. Марксменські гвинтівки напівавтоматичні, калібр яких 7.62x54/.308 (7.62x51) - 3.3 Дж. Заборонена технічна можливість автоматичного режиму вогню.
10.2.6. Снайперські гвинтівки (болтовки), калібр яких 7.62x54/.308 (7.62x51) та крупнокаліберні (12,7x108 мм; 14,5х114 мм; .50 BMG та інші подібні) кулемети встановлені на станок або техніку - 4 Дж.
10.2.7. Снайперські гвинтівки великого калібру (.338, .50BMG та інші подібні) призначені для ураження цілей на великих відстанях - 4.8 Дж. Заборонена технічна можливість автоматичного режиму вогню.
10.3. Обмеження ігрової зброї
10.3.1. Мінімальна дистанція для зброї з тюнінгом 1.91 - 3.3 Дж - 20 м,
10.3.2. Мінімальна дистанція для зброї з тюнінгом 3.31 - 4.80 Дж - 30 м.
10.3.3. Для зброї з тюнингом понад 1.9 Дж та гранатометів забороняється вести вогонь в межах однієї будівлі, якщо розміри внутрішніх приміщень меньше за мінімальну дистанцію. При переході з приміщення до приміщення (двері, ворота там де гравець не може забезпечити мінімальну дистанцію) в межах однієї будівлі, використовується вторинна зброя.
10.3.4. Для зброї з тюнінгом понад 1.9 Дж, у гравця має бути в наявності вторинна ігрова зброя, з меншою енергією (до 1.9 Дж включно).
10.4. Специфікація та розподіл
https://docs.google.com/spreadsheets...it?usp=sharing
* Списки бойових прототипів існуючих моделей страйкбольної зброї з поділом за специфікацією з максимальним дозволеним тюнінгом.
10.5. Передбачається обов'язкова наявність додаткової зброї (вторинна зброя) у гравця, що використовує зброю яка має обмеження мінімальної дистанції. Вторинна зброя такого гравця повинна відноситися до специфікації 1 або 2. Вторинною зброєю не може бути спрінговий пістолет або спрінговий ПДВ.
10.6. Організаторам надається право перевірити будь-яку зброю будь-якого гравця на дотримання обмежень по енергії і відсторонити його від гри в разі недотримання цих обмежень.
10.7. Під час шикування перед грою, в не ігрових час, в не ігрових місцях зброя повинна бути поставлена на запобіжник та має бути відокремлений магазин.
12. ОБМЕЖЕННЯ
12.1. Заборонено участь в грі людей молодше 18 років;
12.2. Забороняється знаходиться в зоні гри без одягнутого захисного спорядження, що захищає очі: окуляри, окуляри сітки, маски тощо;
12.3. Забороняється стрільба по «некомбатантах»;
12.4. Забороняється “вбивати голосом” без пострілу з ігрової зброї, на коротких дистанціях, постріл виконується в повітря, в землю, або в інше безпечне місце. Цей пункт не стосується ігрового ножа, та не стосується ситуації з полоненим.
12.5. Забороняється вести стрільбу, із-за укриття або через отвори, по “сомалійські”, коли немає лінії, око-приціл-ціль. Тобто із-за кута або отвори/вікна, з витянутими руками із-за укриття та інше, коли стрілець не бачить цілі, якщо ігрову зброю не обладнано пристроєм для стрильбі із-за кута.
12.6. Забороняється будь-яке з'ясування стосунків між гравцями, під час гри в ігровій зоні.
12.7. Забороняється участь в грі особам в стані алкогольного або наркотичного сп'яніння, та вживати алкоголь та наркотичні речовини під час гри.
12.8. Забороняється використання в грі будь-яких інших видів зброї, які не відповідають за технічними параметрами ігровій зброї, зазначеного в даних правилах.
12.9. Забороняється під час гри застосовувати рукопашний бій.
12.10. Заборонено брати в руки, топтати ногами, або руйнувати будь-які ініційовані піротехнічні засоби.
12.11. Заборонено використання, лазерів, більше 5 мВт (3-го класу і вище), заборонено використання лазерів для засліплення. Для вказівок рекомендується направляти лазери вище або нижче рівня голови.
12.12. Заборонено використовувати ліхтарі в режимі стробоскопу, окрім тимчасового 1-2 секунди, під час переключення режимів.
12.13. Вся піротехніка на реактивній тязі використовується виключно організаторами або сертифікованими піротехніками з дотриманням відповідної ТБ. В інших випадках використання піротехніки на реактивній тязі заборонено.
12.14. Забороняється виходити за межі ігрової території під час гри, якщо це не обумовлено сценарієм.
14. ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ І ПРАВА ОРГАНІЗАТОРІВ
14.1. Дані правила можуть бути використані будь-якою особою або групою осіб для проведення гри в страйкбол. При цьому особи, які організовують проведення гри (далі Організатори), контролюють дотримання цих правил гравцями, забезпечують суддівство в ігровій зоні та мають право приймати рішення про відсторонення від гри або дискваліфікації гравців і команд за порушення даних правил. Рішення з усіх спірних моментів під час гри приймаються тільки організаторами. Рішення організаторів під час гри не обговорюються.
14.2. Організатори зобов'язані мати при організації заходів, аптечку, вогнегасних, хронограф.
14.3. Заборонено організацію будь яких страйкбольних заходів під егідою політичних партій, сил, з використанням політичних символік, тощо.
14.4. В разі коли організатор/організатори порушує, приховує, не реагує на порушення цих Правил, до нього можуть бути накладені санкції:
14.4.1. Заборона анонсування заходів як організатор та співорганізатор на наступних інтернет ресурсах: Мілітарист, airsoft.ua.
14.4.2. Заборона приймати участь у інших заходах як гравець, на термін 6 місяців.
14.5. Організатори мають право вносити зміни та доповнення в розділи 2-11 цих правил для проведення гри. Всі зміни повинні бути обов'язково оголошені в анонсі гри. Внесення змін до інших розділів має наслідком створення окремих самостійних правил, що не пов'язані з цими правилами.
14.6. Організатор не несе відповідальності за пошкодження машин та іншого майна, залишеного гравцями на ігровий території всупереч цим правилам.
14.7. Організатор зобов'язаний проінформувати про ТБ на полігоні.
14.8. Організатор не несе відповідальність за шкоду здоров'ю гравця, яка настала внаслідок дій гравця, бездіяльності та/або порушень цих правил та правил ТБ.
14.9. Забезпечення незмінності під час гри технічних характеристик привода виконується на розсуд організатора, зручним для нього та гравців способом.
16. ТЕХНІКА БЕЗПЕКИ
Кожен гравець має виконувати і дотримуватись ТБ (Техніки Безпеки)даних правил, та ТБ полігону, під час гри.
16.1. Захісни окуляри/маски, тощо.
16.1.1. Захист очей має максимально можливо прилягати до обличчя з усіх сторін.
16.1.2. Заборонено знімати, або переміщати на край носа, подалі від очей, захисні окуляри протягом гри. Крім безпечних не ігрових місць, виділених організаторами.
16.1.3. У випадку запотівання, забруднення захисних окулярів, гравець має знайти захист (дерево, стіна, інший гравець) та повернувшись лицем до захисту, зняти окуляри та протерти їх, опустивши голову вниз.
16.1.4. В разі втрати окулярів або їх пошкодження, негайно сповістити оточуючих інших учасників, та замінити їх використовуючи захист. Якщо замінити в грі неможливо, тоді необхідно одягнути повязку яка позначає гравця поза грою, та пройти в безпечне місце за межі гри, під час чого голосно повідомляти всіх оточуючих, що ви поза грою та без окулярів.
16.2. Ігрова зброя
Ігрова зброя та ігрова піротехніка (тут мається на увазі підствольні та ручні гранатомети) як копія бойової зброї, вимагає дотримуватись ТБ.
16.2.1. Поводитись з ігровою зброєю як зарядженою.
16.2.2. Не направляти на гравців ігрову зброю, поза межами ігрової території, та в межах ігрової території якщо ви не збираєтесь виконати постріл.
16.2.3. Не ставити палець на спусковий гачок, якщо ви не збираєтесь виконати постріл.
16.2.4. Перед пострілом ідентифікувати ціль, що перед нею, та за нею.
16.2.5. Тестові пострили, мають проводитися, лише в місцях та напрямках визначених організаторами. На парковках, респаунах, проводити тестові постріли заборонено, якщо місце і напрямок на них не визначений організаторами.
16.2.6. За межами ігрової території, табір, респаун, тощо, ігрова зброя має бути поставлена на запобіжник з від'єднаним магазином. За межами полігону має бути відокремлений аккумулятор, газові балони тощо.
16.2.7. Перед виходом за межі ігрової території, перед входом в безпечну територію, мертвяком тощо, гравець має здійснити постріл з ігрової зброї вгору, під кутом не менше 45 градусів, в напрямок ігрової території, і обов'язково з відокремленим магазином.
16.3. Ігрова піротехніка
16.3.1. Забороняється використовувати саморобну піротехніку без дозволу організаторів та повідомлення інших учасників.
16.3.2. Забороняється тримати власноруч ініційовану піротехніку в руках, ручні гранати, та дими понад час що потрібен для їх застосування (встановлення чи кидка).
16.3.3. Забороняється брати, відштовхувати будь-якою частиною тіла ініційовану піротехніку.
16.4. Дими та димові завіси
16.4.1. В закритих приміщеннях і всередині техніки строго заборонено використання будь яких димів і димових завіс.
16.4.2. Забороняється використання фабричних димів на основі металхлоридних сумішей (приклад: РДГ-2Х і РДГ-2П).
16.4.3. Забороняється використання фабричних димів на основі антраценових сумішей (приклад: РДГ-2Б) у яких вийшов термін придатності та/або з ознаками порушення умов зберігання (ознаки потрапляння вологи). Якщо виріб не має маркувань терміну придатності - вважається, що термін вичерпано.
16.4.4. Забороняється використовувати дими, на тих ділянках, на яких гравець втративши орієнтування може травмуватися (тут мається на увазі, обриви, ями глибше 1м, водойми, колодязі, тощо) .
16.5. Техніка
16.5.1. Рух техніки/суден можливий лише за умов дотримання ПДР / ПСВВУ, і не більше ніж 20 км/г для наземної техніки, та не більше 5 км/г для суден та плавзасобів.
16.5.2. Завантаження і розвантаження спорядження, людей тощо, можливе лише за повної зупинки техніки/суден.
16.5.3. Залазити, ховатися, складати спорядження, речі під техніку заборонено.