Уся страйкбольна зброя, представлена в наших магазинах, умовно може бути поділена на 3 категорії:
- Спрингова (зведення відбувається за рахунок мускульної сили);
- Електропневматична (зведення відбувається за рахунок роботи електромотора);
- Газова (постріл здійснюється винятково за рахунок енергії газів).
Значна частина деталей (Hop-Up, стволики, пружини, втулки) може використовуватися на усіх видах страйкбольної зброї. Але є деталі, що можуть використовуватись тільки на конкретному видові airsoft-зброї. Strikeshop радить вам досконало вивчити конструкцію свого приводу перед будь-яким тюнінгом чи втручанням в механічну чи електронні його частини.
Гірбокс – вузол, що відповідає за перетворення обертальної енергії двигуна в поздовжньо-ковзний рух поршня в циліндрі. В комплектному гірбкосі знаходяться шестерні (секторна, моторна, середня, антиреверс), пружини, поршень і циліндр (з «головами»), контактна група, тапет, нозл. Продаватися гірбокси можуть як у зборі, так і у вигляді порожніх стінок (без перерахованих комплектуючих). Матеріали виконання гірбоксів:
- Алюміній (марки 70-75 та 60-65) – легкий, максимально надійний, підтримує потужні пружини;
- сілумін (кремнієво-алюмінієвий сплав) – базовий матеріал більшості гірбоксів.
В залежності від конструкції приводу можуть використовуватись гірбокси різних версій:
- Гірбокс вер. 1 – Famas;
- Гірбокс вер. 2 – М-серія, SCAR, деякі кулемети, MP-5, деякі моделі HK-416, G-3;
- Гірбокс вер. 2.2 – деякі моделі HK-417;
- Гірбокс вер. 2.5 – PSG-1, SR-25;
- Гірбокс вер. 3 – АК, РПК, G-36, AUG;
- Гірбокс вер. 4 – PSG-1;
- Гірбокс вер. 5 – UZI;
- Гірбокс вер. 6 – P90, Tompson;
- Гірбокс вер. 7 - M14, Sten;
- Гірбокси вер. 8, 9 зустрічаються дуже рідко в Україні, так як використовуються переважно на приводах-репліках зброї азійського та тихоокеанського регіонів, непопулярних у нашій країні;
- Спеціальні гірбокси (MP7, М249) – це невзаємозамінні моделі, створені під конкретну модель і модифікацію приводу чи страйкбольного пістолета.
Даний список може мати винятки! Якщо ви не впевнені у приналежності версії гірбоксу саме до вашої моделі AEG – уточнюйте інформацію у менеджерів!
Циліндр – замінна частина гірбоксу, в якій через рух поршня з головою поршня створюється необхідний тиск для пострілу. Від підбору циліндра залежить якість компресії. Об`єм циліндра варто підбирати так, щоб його об`єм був на 40-50% більший за об`єм внутрішнього стволика.
Поршень – частина гірбоксу, яка рухається всередині циліндру. Поршень складається з «голови» та «тіла» з гребінкою. У поршень одним кінцем входить пружина. Стиснення пружини відбувається за рахунок переміщення секторної шестерні по гребінці циліндра. Голова поршня, в залежності від матеріалів та особливостей виконання, якості орінгу може покращувати компресію, знімати навантаження на передню стінку гірбоксу та зменшувати рівень шуму пострілу.
Шестерні (GEAR SET) – система передачі обертального моменту від двигуна до поршня. Стандартний набір шестерень AEG складається з:
- моторної шестерні;
- секторної шестерні;
- середньої шестерні;
- антиреверсу.
Шестерні знаходяться у гірбоксі. В залежності від кількості зубців виділяються шестерні з різним передавальним числом:
- 32:1 – дозволяє використання особливо потужних пружин, зменшує скорострільність. Використовується на поршнях з напівзубою гребінкою;
- 100:200 – для кулеметів та снайперських гвинтівок (з пружинами від М150);
- 100:300 – для кулеметів та снайперських гвинтівок (з пружинами від М150);
- 18:1 – дозволяє використання помірно потужних пружин;
- 16:1 – розраховане на збільшення скорострільності на базових пружинах, номіналів 90-120;
- 13:1;
- 12:1.
При установці більш потужних пружин (від М140) потрібно підбирати шестерні з відповідним передавальним числом. Чим потужніша пружина, тим вище має бути перша цифра у маркуванні шестерень.
Орінг (O-Ring) – ущільнюючі, переважно гумові кільця, які збільшують компресію у потрібних місцях (нозл, голова циліндра тощо). Від якості орінга залежить в тому числі стабільність вихлопу привода.
Нозл – частина гірбоксу, що відповідає за передачу тиску з циліндра до камери Hop-Up. Від правильного підбору довжини та компресії нозла залежить повторюваність пострілу, відсутність недоподачі куль. У залежності від моделі, виокремлюються нозли різної довжини:
- 19 мм, 19,7 мм, 19,8 мм – приводи на базі АК-47;
- 20 мм – універсальний розмір (сумісний зі значною кількістю вузлів Hop-Up);
- 20,2 мм – універсальний розмір (сумісний зі значною кількістю вузлів Hop-Up);
- 20,2 мм – MP-5, деякі моделі АК;
- 20,6 мм - універсальний розмір (сумісний зі значною кількістю вузлів Hop-Up);
- 20,7 мм - універсальний розмір (сумісний зі значною кількістю вузлів Hop-Up);
- 20,9 мм – М7А1, A.C.M.;
- 21 мм – АК-74, Р90;
- 21,2 мм – MP-44, MP5K;
- 21,3 мм – деякі моделі АК;
- 21,4 мм – М4;
- 21,5 мм - універсальний розмір (сумісний зі значною кількістю вузлів Hop-Up);
- 21,7 мм - універсальний розмір (сумісний зі значною кількістю вузлів Hop-Up);
- 22 мм – MP-40;
- 22,4 мм – SIG;
- 22,6 мм - універсальний розмір (сумісний зі значною кількістю вузлів Hop-Up);
- 23 мм, 23,5 мм – М14 різних виробників;
- 24,6 мм - універсальний розмір (сумісний зі значною кількістю вузлів Hop-Up);
- 24,8 мм – AUG;
- 25,2 мм – G36;
- 28,4 мм – SCAR;
- 29,1 мм - універсальний розмір (сумісний зі значною кількістю вузлів Hop-Up);
- 34,9 мм – МК60;
- 38,4 мм – SCAR HEAVY.
Тапет – складова деталь гірбоксу, що рухає нозл в процесі здійснення пострілу. Тапети відповідають своєю назвою типу гірбоксу, на якому застосовуються. Тапет версії 2 підходить до гірбоксів версії 2 тощо.
Вузол Hop-Up – вузол, що надає страйкбольній кулі обертання, створюючи гіроскопічний момент, компенсуючи силу тяжіння на певній дистанції польоту. При правильно налаштованому вузлі Hop-Up куля летить рівно та на більшу дистанцію. Базовий вузол Hop-Up складається з камери з механізмом регулювання, гумки Hop-Up, «коромисла»-натискача, валика-натискача. Проходячи під гумкою, куля вдаряється верхньою частиною по валику, через що починає обертатися.
Вузли Hop-Up бувають:
- Роторними;
- Класичними з повздовжнім повзунком.
Гумка Hop-Up – змінна частина вузла Hop-Up, яка здійснює безпосередній контакт з кулею. Гумки можуть бути різної форми. Є кілька видів гумок Hop-Up:
- R-Hop – гумка без внутрішнього виступу, що використовується із еластичною заглушкою для вікна стволика;
- Flat-Hop – гумка, що не має внутрішнього виступу та використовується разом зі збільшеним у розмірах пласким спейсером-натискачем;
- VRS-тип – Hop-Up для газових та спрингових реплік;
- Marui-тип – класична гумка Hop-Up з внутрішнім напливом, що працює із спейсером-натискачем (циліндричним валиком).
Гумки також розділяються за жорсткістю:
- 80° – найбільш жорсткі;
- 70° – середня жорсткість;
- 50-60° – м`які.
У випадку, якщо цифрового показника жорстокості немає, підбір гумки варто проводити, виходячи зі слів «soft» чи «hard» у назві, що відповідають м`якій та жорсткій відповідно. Загальний принцип підбору гумки: чим потужніший привід – тим жорсткіша гумка. Надто жорстка гумка при малій швидкості кулі погіршує кучність і точність. Надто м`яка гумка при високій швидкості кулі швидко псується. Окрім цього, зверніть увагу, що гумки можуть бути зимові та літні, адже характеристики гуми змінюються при від`ємних температурах. Ми радимо змінювати гумку відповідно до сезону або один раз на рік.
Натискач (спейсер) Hop-Up – частина вузла Hop-Up, яка безпосередньо підкручує страйкбольну кульку під час удару. В базовому вигляді найчастіше використовуються звичайні циліндричні гумки-натискачі. Більш просунутою моделлю є т.з. H-nub (натискач у вигляді котушки, яка краще стабілізує шар), чи ще більш ергономічна SCS-гумка. Є також спеціальні спейсери, що використовуються на гумках Flat-Hop та системах R-Hop. Якщо гумка та натискач Hop-Up підібрані правильно, ви зможете досягти відмінної кучності і дальності пострілу навіть на базовій конфігурації приводу.
Пружина – частина страйкбольної зброї, що приводить в рух циліндр. З одного боку пружина впирається в циліндр, а з іншого – в направляючу. Зведення пружини може відбуватися як електромотором (AEG), так і мускульною силою стрільця (Spring). Страйкбольні пружини розрізняються за номіналом – від М90 до М220. При цьому, вихлоп вашого приводу при використанні пружини М120 не обов`язково дорівнюватиме 120 м/с (0,20 г кулею). Потужність пострілу залежить не винятково від номіналу пружини, а й від компресії, вузла Hop-Up тощо. Однакові номінали пружин різних виробників можуть давати разючу різницю в потужності пострілу!
Двигун, мотор – електричний двигун, що живиться від акумулятора та приводить в рух шестерні гірбоксу. Поділяється на довгі, середні та короткі, а також за навантаженням (high-torque, high-speed та базові). High-torque-мотори розраховані на використання з потужними пружинами високого номіналу (М150 і більше), high-speed – збільшують скорострільність на базових пружинах (до М130), базові двигуни являють собою оптимальний рівень між потужністю та скорострільністю.
- Короткі двигуни сумісні з гірбоксами вер. 3 (AUG, MK36, AK, Tompson), 6, 7;
- Середні двигуни сумісні з гірбоксами вер. 3 (SIG), 4;
- Довгі двигуни сумісні з гірбоксами вер. 2, 3 (MK5), 6.
Внутрішній стволик – частина страйкбольної зброї, по якій просувається кулька перед тим, як полетіти в сторону цілі. З одного кінця, що входить в камеру Hop-Up, стволик має проріз-віконце для валика Hop-Up. Стволики виконуються з латуні та сталі, розрізняються діаметром і довжиною. Довжина підбирається згідно з конструкцією вашого автомата (і об`єм повітря у стволику має бути на 40-50% меншим за об`єм повітря у циліндрі). Чим менше діаметр стволика (від 6,08 до 6,01 мм) – тим вища точність та потужність пострілу. Але враховуйте, що тонкі стволики (6,03 – 6,01 мм) вимагають куль високої якості, вони примхливі до забруднень та гірше себе показують у низькі температури. Орієнтовні довжини внутрішніх стволиків на розповсюджених моделях страйкбольних приводів:
- 110 мм - MP5K;
- 141 мм - MP5-PDW;
- 182 мм - MP7A1;
- 195 мм - UMP/UMG;
- 208 мм - G3 SAS;
- 229 мм - MP5A4, MP5A5, MP5SD5, MP5SD6, AK-47 Beta;
- 247 мм - G36C, P90, CAR-15, SIG 552;
- 280 мм - CA SAR M41 FS Offizier, CA M15A4 CQB;
- 285 мм - MC-51;
- 300 мм - M1A1 Thompson, TM M733, G&P M4A1 Commando;
- 304 мм - G&G FS51 Fixed Stock;
- 355 мм - G36K;
- 363 мм - M4A1 (CA M15A4 Carbines), SR-16, S-System, TM XM177-E2, SCAR, G36K, M249 Para;
- 420 мм - SOC-16, CA M14 Scout;
- 422 мм - M249 (non-para);
- 429 мм - CA 33E;
- 455 мм - AK-47, AK-47S, AK-74M;
- 463 мм - SLR-105, RK-103;
- 469 мм - G3 SG1, CA SAR Taktik;
- 472 мм - FAMAS F1, FAMAS SV;
- 475 мм - VFC MK43 Mod 0;
- 495 мм - G36E;
- 500 мм - M14, CYMA АК;
- 509 мм - M16A1VN, M16A2, AUG;
- 510 мм - L85;
- 534 мм - SIG 550;
- 550 мм - M16A2 (Long), M16VN (Long), AUG (Long), King Arms FN FAL;
- 590 мм - TM PSG-1, СВД;
- 650 мм - TM PSG-1 (Long).
Шимінгові шайби – шайби, які використовуються для регулювання положення шестерень одна відносно одної та відносно інших деталей (мотор та поршень). Використання шимінгових шайб та їх правильна установка гарантують довговічність шестерень, зменшення тертя у гірбоксі.
Підшипники та втулки – деталі, в які встановлюються шестерні у гірбоксі. Підшипники використовуються переважно на штурмових гвинтівках, пістолет-кулеметах – там, де потрібен високий темп вогню, але є обмеження на потужність пружини. Втулки гарантують стабільну роботу приводу на високих номіналах пружин.
Контактна група – частина гірбоксу, що складається з замикача та кількох контактів, які подають напругу на двигун від акумулятора. Контактна група замикає контакт під час натискання тригеру – спускового гачка.
Модуль MOSFET / електронний ключ – електронний компонент AEG, що застосовується для попередження коротких замикань, продовження строку служби акумулятора, відсікаючи екстремальні режими роботи. Деякі модулі MOSFET мають візуалізацію заряду батареї та діагностують пошкодження проводки.
Акумулятори – акумулятори, що використовуються у страйкбольній зброї. В залежності від технології бувають Ni-Mh, Li-Po, Li-fe, LifePo4. За номінальною напругою найчастіше використовуються моделі 7,4V (для базової проводки) та 11,1V (для приводів з MOSFET). УВАГА: страйкбольні акумулятори є предметами підвищеної пожежонебезпеки. Заряджати та розряджати їх потрібно винятково спеціалізованими зарядними пристроями, зберігати в добре захищених місцях без великих перепадів температур. При транспортуванні уникати будь-яких фізичних ушкоджень.